Rodzina Gancarz ze Św. Józefa

037-1

(fot. Józef Gancarz z sześcioma synami, ok 1950 roku).

Rodzina Gancarz na Kresy przyjechała prawdopodobnie z okolic Kolbuszowej (powiat rzeszowski), bardzo możliwe, że z okolic miejscowości Przyłęk.  Stało się to na pewno nie później niż w 1895 roku, jednakże bardzo prawdopodobne, że pierwszym miejscem, gdzie zakupili ziemię, była oddalona o kilka kilometrów od Św. Józefa – Bednarówka. Podobnie było zresztą z kilkoma innymi rodzinami, które w późniejszych latach pojawiły się w Św. Józefie. Wśród nich są np. rodziny: Blicharz, Batóg czy Bystryk. Bednarówka to dużo starsza miejscowość niż Św. Józef i wielu osadników przyjeżdżało najpierw do nie lub do pobliskich wiosek, takich jak: Kubajówka, Łomadzyn, Glinki, czy Słobódka Leśna. Przed 1890 rokiem tereny późniejszego Św. Józefa były dopiero zasiedlane, nawet sama nazwa „Św. Józef” jest późniejsza i pochodzi z ok. 1900 roku, wcześniej ten teren administracyjnie nazywał się Majdan Graniczny.

Gancarze zakupili więc ziemię w Bednarówce i tam się osiedlili. Prawdopodobnie przyjechał senior rodu: Stanisław Gancarz (syn Jacka i Jadwigi Tkacz) z żoną Marianną Chmielowiec. Przypuszczam, że Marianna była drugą żoną Stanisława, pierwsza nazywała się Kunegunda Rzeszutko i zmarła chyba jeszcze przed wyjazdem do Bednarówki.

Przyjechał więc Stanisław Gancarz z żoną i trójką dorosłych już synów: Wojciechem, Kazimierzem i Janem. Wszyscy trzej już żonaci: Wojciech – z Magdaleną Batóg (córką Józefa), Kazimierz – z Marią Bardzik (córką Pawła) i Jan – z Pauliną Maziarz (córką Wincentego). Kazimierz i Jan zostają z ojcem w Bednarówce, natomiast najstarszy Wojciech około roku 1895 kupuje ziemię w Majdanie Granicznym i tutaj (wraz z urodzoną jeszcze prawdopodobnie w Bednarówce córką Anną) się przeprowadza.  Już po wojnie potomkowie Wojciecha Gancarza osiedlą się w Olbrachcicach Wielkich. Ale nie tylko…jeden z synów Kazimierza Gancarza z Bednarówki – Franciszek Gancarz (1911-1975), także zamieszka w Olbrachcicach.

031-4(fot. ślub Józefy Batóg (córki Zofii Gancarz) z Józefem Chudzikowskim)

Wojciech Gancarz po administracyjnej zmianie nazwy na Św. Józef, mieszka pod numerem domu 100. Prawdopodobnie była to późniejsza ul. Warszawska. Do roku 1930, w którym umiera mając 68 lat, urodziło mu się 9 dzieci: Michał (1895), Józef (1897), Jan (1899), Karolina (1903), Marianna (1904, zmarła w 1905), Władysław (1906), Zofia (1907) i Ignacy (1912).

Co się stało z najstarszym Michałem – nie wiem, natomiast cała siódemka pozostałych dzieci Wojciecha (oprócz Marianny, która zmarła 2 miesiące po urodzeniu), także mieszkała w Św. Józefie:

Wojciech Gancarz (1862-1930) + Magdalena Batóg (1864-1942):

1. Anna (1888-1963). Panna. Po wojnie mieszkała u brata Józefa. Pochowana w Olbrachcicach.

2. Józef + Marianna Ryzner (córka Franciszka i Marianny Świętaniowskiej).
Ślub: 22.02.1922 (Św. Józef)
Po wojnie: Olbrachcice Wielkie.
Pochowani: Olbrachcice Wlk. Józef (1897-1974),  Maria (1901-1983)
Dzieci:
– Karol Józef (1923) + (1946) Janina Zielińska (Budzów)
– Aniela (1925) + (1947) Józef Styrna (Olbrachcice)
– Zygmunt (1927) + (1951) Zofia Bury (Ząbkowice Śl.)
– Mieczysław (1929, zmarł 1932)
– Aleksander Mieczysław (1931-zwany Mieczysławem), k.Prudnika.
– Janina Józefa (1932) + (1953) Mieczysław Kijak (Olbrachcice)
– Władysław (1936, zmarł 1936)
– Zbigniew Ignacy (1937) + Katarzyna Giżycka (Stoszowice)
– Bronisław Franciszek (1940) + Maria Żytkowicz (Olbrachcice)
– Tadeusz Władysław (1943-zwany Tadeuszem) + Maria Żygadło (Olbrachcice).

3. Jan + Wiktoria Borowiec (córka Wincentego i Anny Syrek).
Ślub: 14.02.1926 (Św. Józef)
Po wojnie: Pawłowiczki.
Pochowani: Pawłowiczki. Jan (1899-1981) i Wiktoria (1906-1965)
Dzieci:
– Władysław (1926)
– Stanisław (1929 – zmarł jako dziecko)
– Edward (1932 – zmarł jako dziecko)
– Zdzisław (1934)
– Stanisław (1936).

4. Karolina + Jan Zawitowski
Ślub: 07.11.1937 (Św. Józef)
Po wojnie: Olbrachcice Wlk.
Pochowani: Olbrachcice Wlk. Karolina (1903-1987) i Jan (1900-1985).
Dzieci: Zbigniew (1936-2009)

5. Władysław + Henryka Szczepańska-Blicharz
Ślub: 24.10.1934 (Św. Józef)
Władysław zmarł w 03.05. 1942 w Św. Józefie, prawdopodobnie na zatrucie pokarmowe.

6. Zofia + Paweł Batóg.
Ślub: 19.02.1930 (Św. Józef).
Pochowani: Zofia (1907-1952, Bobrowniki k. Nowej Soli), Paweł (Gdańsk)
Dzieci:
– Józefa (1931, zmarła w 1931)
– Janina (1932) + Stanisław Koprowski (Nowa Sól)
– Józefa Władysława (1938) + Józef Chudzikowski (Strąkowa)

7. Ignacy + Anna Klaus (córka Wojciecha i Zofii Trocyk).
Ślub: 16.11.1938 (Św. Józef)
Pochowani: Ignacy (1912-1982) i Anna (1909-2008) – Olbrachcice Wlk.
Dzieci:
– Teodozja (1941)
– Elżbieta Helena (1944)
– Karol i Kazimiera (1946-bliźniaki, Kazimiera zmarła w 1947)
– Zofia (1948)
– Kazimierz (1950)
– Mieczysława Julia (1952)
– Stanisława Jadwiga (1954)

Po wojnie w Olbrachcicach Wielkich osiedliły się następujące dzieci Wojciecha Gancarza:

– Józef z żoną Marianną Ryzner
– Anna
– Karolina z mężem Janem Zawitowskim
– Ignacy z żoną Anną Klaus.

W Olbrachcicach osiedlił się także Franciszek Gancarz (1911-1975) – syn Kazimierza (Kazimierz to brat Wojciecha). Ożenił się z Władysławą Stelmach (1920-1977) i już w Olbrachcicach urodzili im się:
– Irena Danuta (1948)
– Mieczysława (1950)
– Zygmunt (1953)
– Zofia Anna (1959)

Józef Gancarz z żoną  Marianną i siostrą Józefa – Anną zamieszkali w Olbrachcicach Wielkich w dużym poniemieckim gospodarstwie „na górce”, które dzielili z dwiema innymi rodzinami: Grocholów (Stanisław i Anna z Ryznerów) i Wszołków (Józef i Maria z Grocholów). Te trzy rodziny były jednak połączone więzami rodzinnymi: Stanisław Grochola i Maria, żona Józefa Wszołka – to rodzeństwo, a Anna Grochola – żona Stanisława oraz Maria Gancarz – żona Józefa, to także rodzone siostry.

Katarzyna Ryzner, Janina Ryzner, Karolina Zawitowska (ok 1953)(fot. po prawej – Karolina Zawitowska z d. Gancarz – córka Wojciecha)

Przy okazji: pytałem kilku obecnie najstarszych żyjących Gancarzów, czy ich matka – Maria (z domu Ryzner) to rodzina z mieszkającym niedaleko  moim dziadkiem Karolem Ryznerem. Wszyscy uważali, że to nie rodzina. Nie jest to prawda: zarówno Maria Gancarz jak i Anna Grochola to dla Karola Ryznera…ciotki. W taki, mianowicie, sposób:
dziadek Karola Ryznera – Marcin Ryzner (1860-1959) i ojciec Marii i Anny – Franciszek Ryzner (1872-1920), to…bracia przyrodni: mają tego samego ojca (Jakuba Ryznera), ale inną matkę. Marcin – Mariannę Trojnar, a Franciszek Agatę Lenar.

Poniżej „górki” w małym domku zamieszkała Karolina Gancarz z Janem Zawitowskim. To do niej ok. 1952 roku przyjechała siostrzenica Józefa Batóg (córka Zofii Gancarz i Pawła Batoga).  Józefa pod koniec lat 50-tych wyszła za mąż za Józefa Chudzikowskiego  i przeprowadziła się do Strąkowej, gdzie mieszka do dziś.

Ignacy Gancarz z żoną Anna Klaus zamieszkali w Olbrachcicach w dużym, wolno stojącym gospodarstwie, niedaleko piekarni, za rzeką.

Jan Gancarz z żoną Wiktorią z Borowców zamieszkał w Pawłowiczkach, tam zmarł i jest pochowany.

Pytanie: co się stało z Michałem Gancarzem – najstarszym synem Wojciecha?

28 Komentarzy

  1. Posted by Jolanta on Kwiecień 8, 2013 at 5:38 pm

    Dzień dobry.
    Szukając informacji o mojej rodzinie Gancarz, natrafiłam na w/w Blog.
    Świetnie opracowany, poparty wieloma ciekawymi zdjęciami i dokumentami. Przeczytałam, go bardzo wnikliwie z nadzieją,że może uda mi się natrafić na jakiś ślad dotyczący moich korzeni.
    Ponieważ (na razie ) o mojej gałęzi niewiele udało mi się ustalić, postanowiłam napisać do Państwa.
    Poszukuję informacji o przodkach mojego pradziadka – Wojciecha Gancarza ur. 1886, pochodził z Raty (lub okolic), powiat Rawa Ruska, województwo lwowskie.
    Moją uwagę przykuły powtarzające się ( zarówno u Was, jak i u Nas ) męskie imiona Gancarzów: Wojciech, Józef – (syn Wojciecha), Stanisław – (wnuk Wojciecha), Władysław – (syn Wojciecha).
    Bardzo prozę o informacje zwrotną,.
    Pozdrawiam
    Jolanta

    Odpowiedz

    • Pani Jolanto,
      na tym blogu staram się koncentrować wokół tematyki wsi Święty Józef i historii jej mieszkańców. Stąd posiadam informację jedynie o Gancarzach, którzy z okolic Kolbuszowej przyjechali na te tereny (Św. Józef, Bednarówka). O innych z innych terenów i linii nie będę nic wiedział. Moje tropy prowadzą do miejscowości Przyłęk k. Kolbuszowej i tam ewentualnie trzeba byłoby szukać dalszych informacji o tej rodzinie. Może do Rawy Ruskiej także Gancarze przyjechali z Galicji?

      Odpowiedz

  2. Posted by Jolanta on Kwiecień 9, 2013 at 5:12 pm

    Dziękuję za odpowiedź. Cóż…..szukam dalej.
    Pozdrawiam
    Jolanta

    Odpowiedz

  3. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 12, 2013 at 9:26 pm

    Z wielka uwagą przeczytałem opisaną część historii-jak się okazuje -również mojej rodziny.Jestem synem Michała Gancarza syna Kazimierza( i brata Franciszka).W Olbrachcicach mieszkała również siostra mojego ojca Antonina(po mężu Mazur),we Wroninie pow.Kożle brat Józef.Siostra Karolina(po mężu Zgłobicka) i brat Stanisław wyjechali do USA za chlebem(byli dziećmi z pierwszego małżeństwa Kazimierza-nie jedynymi).Ojciec mój przed wojną wyjechał i pracował we Francji.Tam się ożenił z Anną a w 1947 roku przyjechali z czwórką dzieci(Bolesławem,Janiną,Emilią i Michałem)na Dolny Śląsk.Tam urodził się najmłodszy syn Tadeusz.Ojciec Michał zmarł 30.12.1972r.przeżył 67lat.Niestety bardzo mało wiem o Gancarzach z pierwszego małżeństwa Kazimierza.Może ktoś z potomków się odezwie(prawdopodobnie osiedlili się w lubelskiem).Pozdrawiam: Michał Franciszek.

    Odpowiedz

    • Dziękuję za zainteresowanie i komentarz.

      Ja mam informację, że w Olbrachcicach Wlk. mieszkała Karol Mazur (1920-1972, żonaty z Cecylią Górniak), który był synem Kazimierza Mazura i…Marii Gancarz. Zarówno Kazimierz i Maria nie są pochowani w Olbrachcicach na cmentarzu. Czy Maria Gancarz, żona Kazimierza, mogła być siostrą Franciszka Gancarza (syna Kazimierza)?

      Nie wiem natomiast nico o Antoninie Mazur (zd. Gancarz), chyba, że mówimy i tej samej osobie, tylko imiona (Antonina-Maria) były używane zamiennie? Jeśli tak, poproszę o więcej informacji i niej. Jak miał na imię jej mąż? Kiedy zmarła? Gdzie jest pochowana?

      Ale jest jeszcze jedno rozwiązanie…
      Zauważyłem, że w Bednarówce mieszkało dwóch Kazimierzów Gancarzów:

      1. Gancarz Kazimierz (s. Stanisława)
      2. Gancarz Kazimierz (s. Michała i Marii Babiarz)

      I to przy tym drugim widzę, że w 1900 roku urodziła mu się córka Antonina, a w 1903 roku syn Józef. Może więc pana ojciec Michał to także tyn TEGO drugiego Kazimierza Gancarza?

      Odpowiedz

    • Posted by Bożena Uszyńska on Listopad 15, 2013 at 1:01 pm

      Wujku, to Ty! Dopiero teraz ,po przeczytaniu reszty komentarzy zorientowałam się. Pozdrawiam serdecznie -Bożena

      Odpowiedz

  4. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 14, 2013 at 5:09 pm

    Dziękuję za informacje .Właśnie miałem zwrócić uwagę na niezgodność imion rodziców mojego pradziadka podanych poprzednio .Mój ojciec(jak i Franciszek itd) są synami Kazimierza s.Michała i Marii Babiarz. Antonina żyła , zmarła i jest pochowana na cmentarzu w Olbrachcicach Wlk.Poza tym z posiadanego świadectwa wynika ,że matka mojego ojca nazywała się Marianna Barcik c.Tomasza i Agnieszki Bazyl.Zmyliło mnie podobieństwo nazwisk Bardzik i Barcik.Ciekawi mnie skąd ma Pan tak dużo( i szczegółowych) informacji?Może z tych danych wynika skąd przybyli moi przodkowie do Bednarówki?Jestem bardzo zainteresowany i z góry dziękuję za jakieś wskazówki.

    Odpowiedz

  5. Posted by Bożena Uszyńska on Listopad 15, 2013 at 12:52 pm

    To wspaniale dowiedzieć się tak wiele, całkiem przypadkiem, o swoich przodkach. Jestem wnuczką Michała Gancarza, o którym w tym artykule nie wspominano, bratem dziadka był Franciszek Gancarza z Olbrachcic. Nie wiem zbyt dużo o reszcie rodzeńtwa mojego dziedka. Dość bliski kontakt mieliśmy ze stryjem Frankiem i jego dziećmi. Niewiele informacji zostało mi dotąd przekazane, dziękuję więc za możliwość poznania losów mojej rodziny.
    Pozdrawiam-Bożena Uszyńska-córka Janiny Gancarz

    Odpowiedz

  6. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 15, 2013 at 3:28 pm

    Bożenko przeczytaj uważnie posty wysłane przed Twoim(2 M.F.Gancarza i wcześniejszy napisany przez bloomthejew-a).Pozdrawiam Michał (wujek).

    Odpowiedz

    • Posted by Bożena Uszyńska on Listopad 15, 2013 at 9:24 pm

      Tak, tak wszystko uważnie czytam. Za pierwszym razem nie otworzyły mi się wszystkie posty stąd mój pierwszy wpis. To wszystko jest pasjonujące, teraz jeszcze bardziej niż wtedy, u nas, kiedy opowiadałeś nam historie rodziny. Dziękuję bardzo. Pozdrawiam

      Odpowiedz

  7. W takim razie:
    – pana dziadek, Kazimierz Gancarz, jest synem Michała Gancarza i Magdaleny Babiarz.
    – a więc Pana ojciec Michał Gancarz dostał imię po swoim dziadku
    – a więc myliłem się co do faktu, że Franciszek Gancarz z Olbrachcic i Wojciech Gancarz z Olbrachcic to bliska rodzina. Franciszek Gancarz był synem Kazimierza Gancarza, owszem, ale INNEGO Kazimierza, nie tego, który był bratem Wojciecha.
    – a więc nie wiadomo właściwie, jakie jest pokrewieństwo między Kazimierzem Gancarzem (synem Michała) i Wojciechem Gancarzem (synem Stanisława).

    W skrócie:
    Stanisław Gancarz + Kunegunda Rzeszotko:
    – Wojciech Gancarz
    – Kazimierz Gancarz (I)
    – Jan Gancarz

    Michał Gancarz + Magdalena Babiarz:
    – Kazimierz Gancarz (II)

    Niestety nie wiem, jakie jest pokrewieństwo między seniorami: Stanisławem i Michałem Gancarzami. Może byli braćmi?

    Posiadam informację, że żona Kazimierza Gancarza syna Michała) miała na nazwisko jednak Bardzik. Mam skany z ksiąg parafialnych z Bednarówki z lat 1897-1903, i jest tam parę wpisów dotyczących Gancarzów, np. akt urodzin Antoniny Gancarz (córka właśnie Kazimierza i Marii Bardzik) w 1900 roku. Co do Antoniny: mam spis wszystkich pochowanych na cmentarzu w Olbrachcicach, i nie ma wśród nich Antoniny Gancarz/Mazur, stąd zaskoczyła mnie informacja od Pana, że Antonina jest tam pochowana. Czy wie Pan dokładnie gdzie?

    Czy wie Pan, gdzie pochowany jest Kazimierz Gancarz? Z aktu zgonu można by wyczytać, gdzie się urodził, i w ten sposób wiadomą stałaby się miejscowość, skąd ta linia Gancarzów przyjechała na Kresy (Bednarówka).

    Linia Wojciecha Gancarza do Św. Józefa (a wcześniej do Bednarówki) przyjechała z okolic Kolbuszowej (powiat Mielec), prawdopodobnie z miejscowości Przyłęk.

    Odpowiedz

  8. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 16, 2013 at 1:15 pm

    Niestety,żadnych dokumentów mojego pradziadka Kazimierza nie mam.Z opowiadań mojego ojca wynikało,że zmarł i został pochowany w Bednarówce.Stryj Franek(zmarł i jest pochowany w Olbrachcicach)opowiadał,że cyt.”po kolejnej powodzi,która zniszczyła dobytek, dziadek (?)powiedział: przeżegnajmy tą ziemię i tak kupiono działkę w Bednarówce”.Rzeka o której wspominał to Wisłoka(lub Wisłok).Nadal dziwna jest zbieżność nazwisk żony Kazimierza s.Stanisława i Kazimierza s.Michała.

    Odpowiedz

  9. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 16, 2013 at 1:22 pm

    Co do Antoniny,podałem mylne nazwisko po mężu.Powinno być Maciąg.

    Odpowiedz

  10. Maciąg…tak, wszystko się zgadza, są pochowani w Olbrachcicach Antonina (1900-1980) i jej mąż Jan Maciąg (1904-1983).
    Czy było więcej rodzeństwa?
    Ja wiem jeszcze o jeszcze jednym synu Kazimierza Gancarza i Marii Bardzik – Józefie (ur. 27.02.1903 w Bednarówce).

    Jeśli chodzi o „zbieżność” nazwisk:
    tak naprawdę to jej nie ma, tzn. pisałem, że żoną Kazimierza Gancarza (II) (s. Michała) była Maria Bardzik (tak jest w dokumentach z Bednarówki, ale mogło się z czasem przekształcić w Barcik), natomiast nie wiem nic o żonie i dalszych losach Kazimierza Gancarza (I) (s. Stanisława). Po prostu wcześniej myślałem, że Franciszek Gancarz z Olbrachcic, to syn Kazimierza (I), ale dzięki Panu dowiedziałem się, że jest synem Kazimierza (II), więc będę musiał dokonać małej korekty tekstu o Gancarzach.

    Czy posiada pan może jakieś zdjęcia z Bednarówki?

    Odpowiedz

  11. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 17, 2013 at 11:08 am

    Po dokładnej analizie posiadanego dokumentu odręcznie pisanego stwierdzam ,że nazwisko rodowe mojej babci to Bardzik.Z małżeństwa z Kazimierzem II były:Antonina ,Józef(po niewoli u Niemców-służył w lotnictwie-zaciągnął się do armii USA,wrócił do Polski osiedlił się we Wroninie z żoną Emilią Maciąg-przeszła SYBIR-mieli córkę Janinę.Józef i Emilia zmarli we Wroninie,pochowani w Dzielawach),Michał-mój ojciec,i Franciszek.Były na pewno dzieci Kazimierza II z pierwszego małżeństwa ale o Nich ja nie wiem prawie nic.Niestety nie posiadam zdjęć z Bednarówki(nieliczne są u mojego rodzeństwa a najwięcej jest u dzieci Franciszka-Irena mieszka w Olbrachcicach).Wcześniej pisze Pan ,że żoną Kazimierza I była Maria Bardzik c.Pawła.Żoną Kazimierza II była Mariana Bardzik c.Tomasza i Agnieszki Bazyl-to wynika z posiadanego dokumentu(świadectwo urodzenia i chrztu wydane w parafii w Bednarówce w 1930 roku) stąd moje uwagi.Pozdrawiam.

    Odpowiedz

  12. A zna Pan może daty dla dzieci Kazimierza II:
    – Józefa (i jego żony) – tu znam tylko datę urodzin.
    – Michała (i jego żony)?

    Nie wie Pan, czy Emilia Maciąg (żona Józefa Gancarza, syna Kazimierza II) i Jan Macią (mąż Antoniny Maciąg, córki Kazimierza II) to rodzeństwo (i czyimi byli dziećmi?). Moim zdaniem to bardzo prawdopodobne, że było to podwójne małżeństwo Gancarzów i Maciągów, a rodzicami Emilii i Jana mogli być: Maciej Maciąg i Anna Żur z Bednarówki.

    Co do rodziców Marii Bardzik, ciekawostka:
    – przy urodzinach Józefa Gancarza (27.02.1903) ksiądz zanotował, że rodziami jego maki Marii Bardzik byli: Tomasz Bardzik i Agnieszka Wasel (nie Bazyl, ale przypuszczam, że mógł po prostu źle usłyszeć), natomiast:
    – podczas urodzenia Antoniny (10.05.1900), ksiądz zapisał, że rodzicami Marii Bardzik byli: Paweł i Agnieszka (bez nazwiska panieńskiego).

    Odpowiedz

  13. Posted by M.F.Gancarz on Listopad 18, 2013 at 9:08 pm

    Przeglądałem ksera dostępne w Archiwum Akt Dawnych(www.agad.gov.pl),z nich wynika ,że przy Józefie jest napisane Garncarz a z metryki mojego ojca (odpis z 1930r) czyta się Gancarz i tak się nazywamy.Michał Gancarz mój ojciec urodził się 5.08.1905r.jego żona 2.03.1912r.(poznali się we Francji).Daty śmierci Józefa nie znam(mogę się dowiedzieć) ale są to lata 70.Faktycznie Emilia i Jan byli rodzeństwem(tak mi mówiła stryjenka Emilia).Pozdrawiam.

    Odpowiedz

  14. Posted by Karolina on Grudzień 31, 2014 at 2:35 pm

    Witam
    poszukujac korzeni swojrj rodziny natrafilam na tą stronę.
    jestem wnuczka Łucji z domu Gancarz (Łucja to corka Michala Gancarza i Julianny Czerniatowicz) A wiem tez ze Michał jest synem Wawrzyniaka Gancarza . A Michal mial 6 rodzeństwa .
    Łucja urodziła sie w Bednarówce ale gdy wybuchla wojna przeprowadzila sie z rodzicam na Śląsk. (miala wtedy 2 lata)
    Czy ktos wie na temat ojca Wawrzyniaka i jego rodzeństwa? czy wiadomo cos o Janie (synie Stanisława?

    Odpowiedz

  15. Posted by Karolina on Grudzień 31, 2014 at 2:37 pm

    Witam
    poszukujac korzeni swojrj rodziny natrafilam na tą stronę.
    jestem wnuczka Łucji z domu Gancarz (Łucja to corka Michala Gancarza i Julianny Czerniatowicz) A wiem tez ze Michał jest synem Wawrzyniaka Gancarza . A Michal mial 6 rodzeństwa .
    Łucja urodziła sie w Bednarówce ale gdy wybuchla wojna przeprowadzila sie z rodzicam na Śląsk. (miala wtedy 2 lata) a jeszcze wiem ze Franciszek (syn Kazimierza) byl chrzestnym mojej babci Łucji
    Czy ktos wie na temat ojca Wawrzyniaka i jego rodzeństwa? czy wiadomo cos o Janie (synie Stanisława?

    Odpowiedz

  16. Posted by Karolina on Styczeń 1, 2015 at 1:50 pm

    to jednak nie Wawrzyniak tylko Wawrzyniec . a Franciszek byl bratem ojca Wawrzynca .
    Michal (syn Wawrzynca ) po tym jak przeprowadzil sie na Slask to pozniej przeprowadzil sie w o kolice Szczecina
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

  17. Witam,
    ogólnie nie potrafię połączyć informacji podanych przez Panią z tym, co mi wiadomo o rodzinie Gancarz z Bednarówki i Św. Józefa.

    Mam informacje o trzech Michałach Gancarzach, jednak żaden z nich nie pasuje do Pani opisu.

    1. Michał Gancarz (I)
    Najstarszy pokoleniowo z tych, o których coś wiem z dokumentów. Nie mam nawet pewności, czy sam osobiście przyjechał do Bednarówki. W każdym razie osiedlił się w Bednarówce jego syn Kazimierz (jego żona to Magdalena Bardzik).
    Żona Michała to Marianna Babiarz.

    2. Michał Gancarz (II).
    To syn wspomnianych wyżej Kazimierza Gancarza (s. Michała) i Magdaleny Bardzik. Czyli Michał Gancarz (II) to wnuk Michała Gancarz (I).
    Urodził się 05.08.1905 r. w Bednarówce. Ożenił się prawdopodobnie z Anną, ale nie znam jej nazwiska.
    Jego rodzeństwo to m.in:
    – Antonina (ur.1900) + Jan Maciąg
    – Józef (ur.1903) + Emilia Maciąg (osiedlili się we Wroninie)
    – Franciszek (ur.1911) + Władysława Stelmach

    3. Michał Gancarz (III).
    Syn Wojciecha Gancarza i Magdaleny Batóg.
    Ur. 1895 w Św. Józefie.
    Nie wiem jakie były dalsze jego losy.

    Jak Pani widzi nigdzie nie pojawia się Wawrzyniec Gancarz, więc nie wiem jak połączyć Pani informacje ze swoimi.

    Pozdrawiam,
    ŁR

    Odpowiedz

  18. Posted by Karolina on Styczeń 3, 2015 at 7:46 pm

    wirm tez ze Franciszek byl bratem ojca Wawrzynca. czyli Wawrzyniec jest synem jednego z synow Kazimierza? wiem jeszcze ze Franciszek byl ojcem chrzestnym mojej babci Łucji. Michal urodzil sie ok 1919 roku.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz

  19. Bardzo chaotyczne są te informacje od Pani…

    Spróbuję je zebrać.

    Łucja Gancarz urodziła się w 1939r. w Bednarówce. Jej rodzice to Michał Gancarz oraz Julianna Czerniatowicz.

    Michał Gancarz ur. się w Bednarówce w roku ok 1919. Jego rodzice to Wawrzyniec Gancarz oraz …(jak nazywała się matka?)

    Nie wiadomo, czyim synem był Wawrzyniec Gancarz, Pani sugeruje, że mógł być synem Kazimierza Gancarz z Bednarówki?

    Problem w tym, że ja nie mam informacji o żadnym Wawrzyńcu Gancarzu z Bednarówki.

    Franciszek Gancarz, owszem był.
    Był to syn Kazimierza i Marii Bardzik. Urodził się w 1911 roku.
    Ale jego ojciec Kazimierz był synem Michała i Magdaleny Babiarz.

    Ogólnie wg moich informacji przed 1900 rokiem w Bednarówce jeśli chodzi o rodzinę Gancarzów, mieszkali:

    1. Jan Gancarz (s. Stanisława i Kunegundy ?) + Paulina Maziarz
    2. Kazimierz Gancarz (s. Stanisława)
    3. Kazimierz Gancarz (s. Michała) + Maria Bardzik
    4. Stanisław Gancarz (s. Jacka i Jadwigi Tkacz) + Marianna Chmielowiec

    Może to pozwoli Pani trochę bardziej zorientować się w sytuacji.

    Z tym, że:
    – nie mam pewności, czy w punkcie 1, 2 i 4 chodzi o tego samego Stanisława Gancarza. Równie dobrze może być mowa o trzech różnych Stanisławach, lub dwóch. A może to ten sam. Nie wiadomo.

    Że by coś ustalić musi Pani podać więcej szczegółów, jakieś daty itp.

    Odpowiedz

    • Posted by Karolina on Styczeń 6, 2015 at 5:03 pm

      teraz dowiedzialam sie od babci ze:
      -ojcem Michala jest Wawrzyniec i Agnieszka.
      -Wawrzyniec miał dzieci: Michał ( ojciec mojej babci), Maria, Hanna, Józefa, Kazimiera, Stanisław
      -Wawrzyniec został wywieziony na Syberie z córką Kazimierą i tam zmarli
      -moja babcia urodziła sie w 1943 a nie w 1939
      pozdrawiam
      a czy ma Pan informacje o rodzinie Czerniatowiczów?

      Odpowiedz

  20. Posted by M.F.Gancarz on Kwiecień 3, 2015 at 11:24 am

    Kazimierz s .Michała miał dwie żony.Wawrzyniec był Jego synem po pierwszej żonie.Mój ojciec Michał(II)opowiadał mi o bracie Wawrzku który wywieziony na Syberię z córka zmarł w czasie tej zsyłki.Pozdrawiam p. Karolinę.Michał Franciszek s. Michała (II).

    Odpowiedz

  21. Posted by M.F.Gancarz on Kwiecień 3, 2015 at 11:34 am

    Rodzeństwo Wawrzyńca to Stanisław i Karolina po mężu Zgłobicka oboje wyjechali i zmarli w USA.Karolina wyjechała prawdopodobnie w 1910r(MIchał ii opowiada ł że miał wtedy 5 lat i razem z rodziną odprowadzali Karolinę na pociąg.Rodzina Karoliny mieszka w USA ale nie mam z Nią kontaktu.M.F.

    Odpowiedz

  22. Posted by Piotr Pokora on Grudzień 12, 2015 at 6:32 pm

    Witam serdecznie. Chciałbym podziękować za tą piękną kronikę moich przodków. Z wielką radością mogłem pokazać ten wpis mojej śp. babci Władysławie Pokora (z domu Słowik), która akurat znajduje się na zdjęciu ze ślubu (trzecia osoba od lewej strony). Było to dla niej wielkie przeżycie. Przez wiele lat opowiadała mi o wiosce i o całej rodzinie, jednak po ciężkiej i wyniszczającej chorobie odeszła 15 czerwca 2015 zabierając ze sobą pewnie jeszcze wiele wspomnień. Będę śledził dalsze wpisy. Pozdrawiam.

    Odpowiedz

Skomentuj

