Książka „Wieś Św. Józef” – recenzja

Swego czasu byłem zdumiony Grecką książką monograficzną o pewnej wsi położonej w górach. Napisana została sercem. I ocaliła całe bogactwo wielowiekowej kultury tego regionu. Później dowiedziałem się, że w Grecji jest wiele takich malutkich  arcydzieł, wspaniałych obrazów pamięci. Ten naród potrafi dbać o swoje dziedzictwo. I oto znalazłem podobną rzecz w Polsce. Napisał ją Florian Ciuruś. A tytuł jej brzmi „Wieś Święty Józef”. Myślicie, że jak wieś, to zaraz prowincja, nuda, zaścianek? Nic podobnego. Ta wieś to perełka. Z bujną barwną urodą. Z pomnikami kultury. Z bogatą i heroiczną historią. A z jaką miłością i czułością napisana. Z jakim znawstwem i kunsztem.


Niezwykli, szlachetni ludzie. Cudowne, huculskie krajobrazy. Dworki, kościoły, dzwony, kaplice, rzeźby.  Opisy piękna i cierpienia, marzeń i wygnania. Miniaturka pełnego życia. Jeśli traficie na ten tytuł w księgarni, sięgnijcie po książkę. Mała szkatułka ducha. Oby więcej powstawało takich książek, dokumentów polskiej przeszłości.

Stanisław Srokowski
Wrocławska Gazeta Domowa, NR 2 (5/62) ROK III 

PS. Dodam, że Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich, Oddział Miłośników Kołomyi „Pokucie” we Wrocławiu wydaje bardzo starannie i ciekawie biuletyn „Gdzie szumi Prut”. Cenna, ważna pozycja, kawałek narodowej pamięci.

7 Komentarzy

  1. Posted by Anna Sobiecka on Sierpień 14, 2016 at 12:55 pm

    Witam, szukamy tej ksiazki juz pare lat, moja babcia z tamtad pochodzi i chcialabym sie dowiedziec czy Pan moze wie czy i gdzie mozna ja znalesc? Z gory dziekuje

    Odpowiedz

  2. Witam, jestem również zainteresowany tą książką. Ojciec pochodzi z tej miejscowości, mama ze wsi św. Stanisław.

    Odpowiedz

  3. Posted by W.K. on Styczeń 2, 2017 at 10:07 pm

    Ja posiadam tę książkę, jak by trzeba było to mogę zeskanować. Moja teściowa i teść pochodzę z tej miejscowości.

    Odpowiedz

  4. Posted by Basty Grzegorz on Maj 17, 2017 at 5:01 pm

    witam czy i ja mogę liczyć na skany szukam tej książki Moja rodzina stamtąd pochodzi , gargamel113@o2.pl

    Odpowiedz

    • Posted by Kania Wiesław on Maj 18, 2017 at 6:42 am

      Muszę zapytać się potomków pana Ciurusia czy mogę skanować tę książkę. Jak tylko dostanę zgodę to poskanuję. Pozdrawiam.

      Odpowiedz

Skomentuj

